tirsdag 8. november 2011

Deilig duftende hjemmelaget såpe

I går ettermiddag kom jeg over noen stykker såpebase som jeg hadde glemt langt inne i et skap. Jeg har tidligere lagd såper sammen med sønnen min på 5 som synes det er kjempemoro. Da han hjalp til var det ikke grenser for kreativitet. Det ble såper med Mikke Mus figurer inni, såper med gummibokstaver og såper med små kongler. Skulle ønske jeg hadde tatt bilder av dem, men det tenkte jeg ikke på før de ble gitt bort i julegaver i fjor.

Denne gangen holdt jeg på alene. Resultatet ble da også en god del kjedeligere enn da han var med. Jeg smeltet hvit og blank såpebase i to skåler i mikroen. I den blanke hadde jeg i ganske mye jordbærduft, og det samme i den hvite, men i den tok jeg også et par dråper rødt så basen ble lys, lys rosa.


Jeg var nok litt for utålmodig da jeg skulle helle alt i formen. Jeg begynte med den lys rosa og meningen var at den skulle stivne såpass at den ikke blandet seg med neste lag. Da jeg skulle helle i den blanke, var den altfor varm, så den smeltet laget under så de blandet seg i hverandre.



Men egentlig ble det ganske fint. Det ble en slags marmorering som dessverre ikke kommer frem på bildet. Og lukten er ubeskrivelig. Jeg skal snart få pakket dem inn og få satt på egenproduserte etiketter, men enn så lenge ligger de i en skål i stua, og hver gang jeg passerer det området kjenner jeg et hint av den deilige jordbærduften. Deilig!



<3 <3 <3


5 kommentarer:

  1. Hei Yvonne!
    For en koselig blogg du har - jeg la meg til her, så jeg kan følge deg videre:)
    De såpene så bare helt deilige ut!! Flink du!
    Ønsker deg en fin fin kveld!
    Klem Janne

    SvarSlett
  2. Hei Janne! Så koselig da, og Jippii jeg har fått en følger, hehe :) Ha en fin kveld du også. Klem :)

    SvarSlett
  3. Hei igjen:)
    Du er min følger nr. 200 og jeg har en overraskelse til deg på bloggen min:)
    Ha en fin fin kveld!
    Klem Janne

    SvarSlett
  4. Hei, så fine såper da, vi kan faktisk se marmoreringen på den. Av og til blir geniale ting laget ved en feiltakelse. Legger meg til som følger jeg også, så har du to. :)

    Klem fra Kari

    SvarSlett
  5. Hei Kari. Så koselig da :) Jeg får bli flinkere til å legge ut ting her nå som jeg har følgere :) Klem.

    SvarSlett