onsdag 9. mars 2011

Bilder på lerret


Dette er mitt første forsøk med å overføre bilder til lerret. Resultatet ble ikke helt som jeg hadde tenkt, men ok til å være første gangen. Jeg kunne selvfølgelig ha limt bildene på lerretet, men det er ikke like morsomt, så jeg valgte overføring :)

Til det trenger du:

Decoupage lim
Lerret
Bilder som er skrevet ut på vanlig kopipapir
(de må være skrevet ut på laserskriver, IKKE blekkskriver. Jeg fikk mine skrevet ut på All-Kopi, det kostet 50 kr for to A4 størrelser)

Bruk pensel el. lignende og mal på (evt. smøre) decoupage lim over hele lerretet. Legg på arket der du vil ha det med bildesiden ned mot limet. Stryk ut med fingrene evt luftbobler. La det tørke ca ett døgn.
Når det er tørt tar du vann på fingrene (ha ett glass vann stående, du kommer til å trenge en del). Gni av papiret med våte fingre. Her er det bare å prøve seg fram hvor mye vann du trenger og hvor hardt du kan gni). Begynn forsiktig så kan du heller ta i litt mer når du ser at det går bra. Jeg var litt uheldig noen plasser, spesielt i hjørnene og langs kantene. Kan hende jeg hadde hatt for lite lim på eller gnidd for hardt. Det er ganske gøy når en ser at bildet kommer fram :) Det tørker nokså fort og da er det mulig du ser at du må fjerne mer papir, hvis bildet fortsatt har ett hvitt lag. Jeg måtte gjenta prosessen flere ganger.

Hvis du har vært uheldig sånn som jeg var og "gnidd bort" enkelte flekker av bildet, kan du pynte litt rundt eller der det trengs. Jeg brukte litt blonder og sløyfebånd, men du kan jo også male rundt el.l... Gøy var det i hvertfall, og så blir det kanskje bedre neste gang :))

1 kommentar: